niet zo fris en niet zo fruitig in Florence

8 juli 2018 - Florence, Italië

Wij verlaten Bologna en gaan richting Florence.

Misschien hebben enkelen van jullie de blog van gisteren gemist. Wij hadden hier gisteren niet zo veel puf voor, het begon bijna op werken te lijken en dat willen we natuurlijk niet hebben. Vandaar even 1 dag “rust” voor ons.

Het wekkertje ging vanmorgen om 09:00u wat een genot. Na een nachtje heerlijk geslapen te hebben in een reusachtig kingsize bed. Dat hebben jullie even gemist. We zijn gisteren gaan klagen bij de receptie omdat het net de sahara woestijn was bij ons op de kamer, de airco had er totaal geen zin meer in. De monteur is gaan kijken en hij kwam tot de conclusie dat de airco er inderdaad geen kracht meer voor had. Dus kregen wij van de aardige dames bij de receptie een kamerupgrade, met kingsizebed dus.

Na lekker ontbeten te hebben zijn wij gaan rijden richting Florence. We konden goed merken dat wij meer richting het zuiden gingen. De omgeving is meer heuvelachtig en het lijkt nog wel even warmer. Na een klein anderhalf uur en tien tunnels verder kwamen wij aan op de plek van bestemming; het Meridiana hotel. Tot onze verbazing konden wij de auto pal voor de deur kwijt en kon deze hier gratis en voor niets blijven staan.

Nadat wij even de spullen op de kamer gedropt hadden, gingen wij op zoek naar de fietsenverhuurder. Wij hebben namelijk van meerdere mensen vernomen dat het zo heerlijk fietsen is in Florence. Na iets meer dan een kilometer lopen kwamen wij aan bij de verhuurder. Mandje werd er opgeschroefd, zadeltjes versteld en wij konden van start.

Na ongeveer 3 straatjes heerlijk gefietst te hebben, kwamen wij aan in een van de winkelstraten. Oke, wellicht komt het omdat het weekend is maar manmanman. Ik weet niet waarom mensen het hier fijn vinden om te fietsen want mijn billen hebben het zadel amper aangeraakt. Met de fiets in de hand hebben wij het voltallige shoppende publiek moeten ontwijken.  We hebben 3x ons plan moeten bijstellen dit omdat de fietsverhuurder bijzondere regels heeft. 24 uur een fiets huren is in onze taal van 13:00 uur tot 13:00 uur volgende dag. De fietsverhuurder ziet 24 uur van 9:00 uur tot 18:00 uur.

Aangezien wij groot F1 liefhebbers zijn was ons plan om in Florence de race te gaan kijken. Nu moesten we in stap en sprong binnen 4 uur Florence door. Toch een deal weten te sluiten dat we de fietsen om 9:00 uur de volgende ochtend terug mogen brengen. Na de Duomo op de foto genomen te hebben de volgende publiekstrekker. Ash had zich ingelezen en er bleek verderop een uitkijkpunt te zijn waar we over heel Florence konden kijken. Google maps werd erbij gepakt en we gingen van start. Al snel kwamen wij tot de conclusie dat hier alleen maar een richtingsverkeer was. En konden maar geen weg vinden waar wij met het verkeer mee konden fietsen. Dan maar wat heel Florence doet. Tegen het verkeer in! Dit was heel onpraktisch en na 5 keer bijna aangereden te zijn, want ja vergeet niet je hebt ook gewoon een hoge stoeprand waar we pal naast fietsen. Had Ash de slingerige weg naar het uitkijkpunt gevonden. Het was inmiddels gevoelstemperatuur + 40. Na ¼ stuk zijn we omgekeerd, dit was te stijl en niet grappig. Midden in het centrum van Florence is fietsen bijna niet haalbaar. Dit omdat er tegels liggen die alle kanten op springen, gaten, putten obstakels. Je fiets schud aan alle kanten + jezelf en je gaat maar 10 m vooruit. (wij vonden het niet praktisch) en dan nog niet te vergeten dat overal mensen door elkaar lopen en fietsers door elkaar fietsen.

We naderden een enorm gebouw Piazza de pitti met aansluitend de prachtige tuin Giardino Di Boboli. Hier moesten wij een hele lange en steile helling omhoog klimmen maar met als beloning een prachtig uitzicht over de stad.

We hadden tickets gekocht voor de tuin met daarbij een kijkje in een porselein museum.

Toen wij terug bij de ingang kwamen, compleet uitgewoond(alle andere toeristen gelukkig ook) hadden wij dit museum even gemist.

Na enige uitleg van de ticketmeneer bleek dat het porselein museum helemaal bovenin de tuin zat. Hier waren wij niet meer voor te strikken.

Na deze Nijmeegse Vierdaagse en al het zweet dat tussen elke plooi naar beneden sijpelde vonden wij het wel tijd voor een verkoelend ijsje. Deze gelato was goddelijk en verkoelend.

Toen we bij de fietsen kwamen die wij dubbel op slot hadden gedaan. Kwam Ash tot de ontdekking dat haar fietssleutel compleet krom stond. Met veel gefriemel kregen we het slot open. (ook dit kan alleen ons overkomen)

Toen een wilde fiets/wandeltocht door de stad. We liepen over de Ponte Vecchio( ja, die brug met die winkeltjes erboven op) en baanden ons fietsend en lopend een weg door de mensen massa. Google maps bracht ons nog even langs een gelukszwijn wat lis graag wilde zien. En bekeken nog wat piazza’s, maar daarna waren we kapot en mensenmoe en zijn we begonnen aan de terugtocht. Dit was namelijk ook nog een uitdaging. Onderweg vonden we nog een take away winkeltje waar ze pasta’s en pizza’s verkochten. Pizza en pasta mee in ons mandje. Maar door al het gerinkel en gewiebeld door de straatjes. Was de pasta goed doorgeroerd en de pizza lag door de hele folie heen.

Aangekomen in het hotel was het Formule 1 time. Nadat wij iedereen op whatsapp hadden verboden om ook maar iets over Max of F1 te vertellen, gingen wij er eens even lekker voor zitten. Helaas viel Max in 1 van de laatste ronden uit en konden wij daarna eindelijk een welverdiende douche nemen.

Morgen willen wij Pisa bezoeken en een strandje daar in de buurt. Met deze temperaturen wil je toch ook alleen maar op een handdoek liggen en een duik nemen. Tot morgen! Xx

1. Mascha:
    8 juli 2018
    Hilarische taferelen.. zie t helemaal voor me.. lekker fietsen..pffff.. en dan al die obstakels!! Zal wel n gegil van jewelste zijn geweest.. jullie hebben je middagje strand wel verdient!! Goed insmeren hè!!
  2. Lara Bakker:
    8 juli 2018
    Saai is jullie reis in ieder geval niet!
    Veel plezier in Pisa. De toren moet je natuurlijk even gezien hebben en daarna door naar t strand...zal wel druk zijn daar hoor... de Italianen gaan op zondagmiddag altijd met de hele familie op pad. Gaan jullie Luca nog bezoeken? Slaap lekker en blijf genieten!
  3. Thea Kolster:
    9 juli 2018
    Veel plezier in Pisa en geniet van het strand pas op niet verbranden he....
  4. Klaas en Joke:
    9 juli 2018
    Tip: neem eens in een stad een hop on hop off bus. Relaxed man. Naast Luca is ook Siena een prachtige plaats om mee te nemen op jullie reis.
    Veel plezier en indien mogelijk blijf schrijven, hardstikke leuk maar geen verplichting.
  5. Cathrien:
    9 juli 2018
    Wat schrijven jullie lekker beeldend: ik zie het voor me, geweldig! Veel plezier, en lekker genieten!
  6. Aline van der Heide:
    Mooie verhalen hoor
    Tip: Lucca en kom je ook nog in Assisi?
  7. Ria:
    9 juli 2018
    Knap hoor meiden wat jullie allemaal doen in die allesverzengende hitte. Ik zie het ook helemaal voor me. Vol enthousiasme weer de dag beginnen en dan langzaam aan toch wat beginnen te puffen, steunen en misschien zelfs wat mopperen, ook op elkaar (zoals echte zussen betaamd ;))
    Hopelijk hebben jullie vandaag heerlijk kunnen relaxen op het strand en daarbij ook aan het kleurenschema kunnen werken . Je kunt natuurlijk niet thuis komen met alleen maar zongebruinde armen/benen en gezicht :-)
    Morgen weer verkassen naar de volgende plaats waar hopelijk weer een fijn hotel op jullie wacht! Welterusten voor straks . Love 💖 you both to the 🌜and 🔙