When Rome meets us.

12 juli 2018 - Rome, Italië

12 juli tweede volle dag Rome. We besloten om ook aan onze rust te denken. 09:30 uur gingen we van huis. Ontbijten deden we in een tentje langs de straat. (Naar onze mening doet heel Italië dat ‘s ochtends, want overal worden verse broodjes geserveerd. Italië ontbijt dus niet thuis) Toen wij ons broodje en cappuccino ophadden vertrokken wij lopend richting de opstapplek van de hop- on-hop-off bus. We hopten bij de halte Colosseum eruit en liepen richting het Forum Romanum. We maakten nog grapjes van kijk die rij nou, zo blij met onze skip the line pas. Nou excuse me die werkt hier dus niet. Dus mochten mooi in die superlange rij staan. Met siplippen liepen wij in de blote hete zon, want die was inmiddels ook weer aanwezig met z’n 33 graden, naar de rij toe. Het ging aardig snel gelukkig, ook hier weer de Schiphol check. En we konden gaan lopen.

Omdat het een best groot oppervlakte was kon je zonder tegen iemand aan te plakken normaal lopen (dit was al fijn) Toen Lis de opmerking plaatste wat een oude troep dit toch eigenlijk was, moest ik haar daar eigenlijk wel een beetje gelijk in geven. Alles was afgebrokkeld, halve steunpilaren, halve lichamen, halve stompjes. Maar je moet er zijn geweest zijn mijn innerlijke ik. Het is leuk en mooi om doorheen te lopen, maar meer is het eigenlijk niet, vinden wij. (Plaatjes zijn wel mooi) Toen bij een eettentje warm gegeten. Wij werden helemaal panisch toen we eindelijk een bekend vleesgerecht op de menu kaart zagen staan namelijk Bistecca. Wij zijn namelijk erg gek op Bistecca valdostana, wat wij in Nederland wel eten. Dus zogezegd zo gedaan. We ruilden ons avondeten gewoon om en zouden vanavond een broodje gaan halen. Toen ons eten kwam leek dit niet op de Bistecca Valdostana. Dit waren scaloppa’s in de bakenbraad boter gedrenkt die over je bord heen zwommen naar de oppervlakte. Toen wij bij ons patat wat mayo vroegen en dit gebracht werd toen wij ons patat al bijna ophadden, vonden we het welletjes. We aten netjes onze bordjes leeg (was opzicht wel lekker maar niet speciaal) toen zijn we naar het Colosseum gelopen.

Hoe dichter we bij het Colosseum komen hoe meer van die verkoopmannetjes ons aan begonnen te spreken. Je wordt er op een gegeven moment helemaal lierie van. Ik heb namelijk van mijn moeder geleerd om altijd terug te spreken als er iemand tegen me praat. Dat betekent hier dat je interesse hebt en ze dus ondanks dat je nee bedankt zegt nog 1 km met je mee wandelen met hun paraplu’s, selfiesticks, powerbanks en noem de hele bende van ellende maar op. Op een gegeven moment was ik er helemaal klaar mee met hun cold water terwijl ik vers water in mn handen had en werpte ze een doodsblik toe of negeerde ze gewoon dood. Lisanne was sneller overstag en negeerde ze direct al.  We werden aangesproken door een informatiemannetje die vertelde ons dat het heel erg druk was en wij wel een uur in de rij zouden staan. Want wederom hier werkte die skip the line passen niet waarvoor wij betaald hadden (dat vinden wij niet raar , maar heeeeel bijzonder) (wordt een mooie review) Lisanne zei dat wij dat er wel voor over hadden en dat we de tijd hadden. Hij vertelde als we extra zouden betalen dat we dan wel sneller binnen konden komen. Nee wij hielden voet bij stuk als twee blonde dodo’s en liepen snel door naar die rij. Deze rij bleek helemaal geen uur wachttijd te hebben, maar 15 a 20 min. (omkopers pff)Toen weer door de Schiphol check. En binnen waren we met 25 min.

Nadat wij een zootje super stijlen trappen hadden beklommen kwamen wij aan in de eerste ring van de arena. De naam zegt het natuurlijk al maar wat is dit ontzettend groot. Wij keken onze ogen uit. Wij probeerden ons allebei voor te stellen hoe het er honderden jaren terug uitzag. Het schijnt dat er tussen de 300.000 en 500.000 mensen in het colosseum zijn gestorven. Dit door de spelen, gladiatorengevechten. Er zou zelfs een gevecht geweest zijn tussen kraanvogels en een tussen vier olifanten. Bizar om daar te staan al die jaren later. Nadat wij uitgekeken waren in het Colosseum zijn wij weer teruggelopen naar de bus en besloten naar de halte te rijden die het dichtst bij het Pantheon staat. Wij waren op dat moment aardig rozig en wij waren niet de enigen want de rest van de bus lag ook klapnekkend onderuit. Aangekomen bij halte 7 stapten wij uit de bus, toen lis de google maps erbij pakten schrokken wij ons alsnog een hoedje want het bleek dat het nog 1,5km lopen was. Ach wat maakt het uit, wij hebben vakantie. 20 minuten sjokken verder en wij zijn op plaats van bestemming aangekomen. Van buiten is het een mooi gebouw met hoge pilaren. Toen wij over dit gebouw lazen, bleek dit ook een van de best bewaarde romeinse gebouwen te zijn. Het is gratis te betreden en zeker de moeite waard om even een kijkje te nemen. Van binnen is het ook prachtig. Een perfect ronde koepel met in het midden een groot rond gat. Ik hoorde een van de bezoekers aan de andere vragen of dat dak ook dicht kan als het regent? Maar er schijnt dus een heel oud drainage systeem onder de grond te zitten, handig!

Hierna waren wij toe aan een koud drankje buiten op het plein. Onder het genot van een violist die nummers van Ed Sheeran en Adele op zijn eigen manier speelde konden wij onze voetjes even rust geven. Na de nodig verkoeling liepen wij door naar la fontana dei quattro fiumi(de vierstromenfontein) Deze fontein vervaardigd door Bernini ligt op 300 meter lopen van het plein en is zeker een aanrader.  Hierna zijn wij teruggelopen naar het piazza della Rotonda, hier zagen wij daarvoor al allemaal taxi’s staan en onze voetjes konden echt niet meer. Na een ruige rit door het centrum van Rome heen, zette onze chauffeur ons keurig af voor het hotel. Hier hebben wij nog een broodje gehaald en nadat die op was nog een ijsje in de salon tegenover ons hotel.

Morgen is het alweer tijd om Rome te verlaten en Napels te gaan ontdekken. We moeten nog even afwachten hoe het uitchecken in deze B&B gaat, aangezien we van de eigenaar nog niets gehoord hebben. Ook niet nadat wij tevergeefs gebeld en gemaild hebben. Dat horen jullie morgen van ons.

Liefs,

Ash & Lis

1. Thea Kolster:
    12 juli 2018
    Weer een leuke dag gehad heerlijk die verhalen en foto's.s je konijnen hebben het goed en kijken uit naar zondag ♥️