Pest

24 september 2018 - Boedapest, Hongarije

24 september 2018.
De drie musketiers naar Boedapest. Onze eerste minivakantie met ze drietjes. Allen superslecht geslapen, stelletje moekes dat we zijn ,om vervolgens om 4:30 uur Julianadorp te verlaten. Tijdens de rit was Ash haar hele checkup aan het opnoemen, want het belangrijkste waren haar snotdoeken en neusspray op dat moment.
Toen zij tot de ontdekking kwam geen jas mee te hebben. Nee hoor als wij Sarah moesten geloven was het vorige week nog 28 graden in Boedapest.Zo had zij ook lekkere korte broekjes ingepakt. Op naar Rotterdam AirPort. Daar aangekomen in een woonwijk hadden wij via Internet een parkeerplaats geregeld voor vier dagen. De eigenaar bracht ons in een persoonlijke Amerikaanse camper( lekker oldskool) naar de luchthaven.
Na drie bijna doodervaringen en paar schietgebedjes verder kwamen wij daar aan. Om nog maar niet te spreken wat voor snelheid deze meneer over de drempels reed, waardoor de auto bijna in twee brak en ik met me kop door het dak schoot. Om vervolgens in een rij te staan voor de douane waar je u tegen zegt. Aangezien wij met onze handbagage koffertjes als een stelletje stewardessen in de rij stonden, klaar om door die douane heen te rocken, want het was inmiddels ook al 6:50uur. Toen iedereen weer met zn 11 flaconnetjes vloeistof (20 stuks p.p) en
ieder weer toonbaar was, vervolgden we onze weg naar de vertrekhal. Na deze hele sessie, begrijp je wel dat we zo door konden lopen de vervoersbus in om het vliegtuig in te kunnen en als de sodemieter de lucht in te gaan.
We hadden windje mee en deden er maar 1,5 uur over. Aan wal, land, vaste grond kwamen wij tot de ontdekking dat het in Boedapest ook niet heel warm was. Of te wel KOUD.
Het busstation was ook een hele studie apart, laten we het nog maar niet hebben over de buschauffeur die zo vriendelijk was.
We hebben een appartement aan de pest kant( het centrum). Hier konden wij al eerder in dan verwacht. Het is een superfijne kleine plek in een soort binnenplaats. Hier staan allerlei appartementen. Na ons even opgefrist te hebben liepen we gewoon weg op ons gevoel door de straten. We naderen een eettentje wat er voor ons gevoel goed uitzag. Een verse broodbakkerij met de verste broodjes en wat kiezen wij een pizzapunt en twee broodjes hotdog. Na de koude cappucino achterover getikt te hebben vervolgden we onze weg.
Boedapest is goed loopbaan en dit ging ons prima af. We zitten redelijk dichtbij het centrum. Toen wij dichterbij de Donau kwamen werden onze ogen groter.  We naderen een gigantische brug. We waren ervan overtuigd dat dit de kettingbrug was. Totdat wij ons omdraaiden en kennis maakte met de kettingbrug alleen 300 m verder.
Na wat door de winkelstraat geslenterd te hebben gingen we de tramlijn2 eens bekijken.
Dit is een prachtige tramlijn langs de Donau en andere prachtige bezienswaardigheden oa het Parlement en de markthal waar je vers fruit kan kopen. Aangezien wij er zowat al 40 uur op hadden zitten. Trokken we ons even terug in ons appartement om vervolgens te gaan eten bij Godzsdu Advar een soort foodtrucks maar dan in een straatje.
Na een Jamie Olivier pizza achterover geschoven te hebben gingen we schuifelend naar ons huisje toe.
Kapot zijn we.
Conclusie van dag 1: het was even uitzoeken  in zo’n stad als deze hoe het hier nou eenmaal werkt, maar wij hebben zin in morgen!