Bologna

6 juli 2018 - Bologna, Italië

6 Juli, Wij zijn hier nu 5 dagen en vinden het hier schitterend. Elke plaats heeft zo zijn eigen karakteristieken en zo zijn eigen bevolking. We kozen er gisteravond voor om lekker te relaxen op de kamer, aangezien we zo veel indrukken opdoen merk je dat wel aan je lichaam. Na beiden een goede nachtrust geslapen te hebben en flink hadden ontbeten voor maar 3 euro. Besloten wij te gaan rijden richting Bologna. Deze stad ligt maar liefst 1,5 uur rijden vanaf Verona. Helemaal luxe dat de TomTom ons liet weten 40km en 60 km aan een stuk door te kunnen rijden.

Hotel Best Western plus Tower Bologna is een groot gebouw met maar liefst 18 verdiepingen. Laten wij nou op de 10e etage zitten! Om de hoek van het hotel zit een supermarkt. Superfijn als je avonds nog wat versnaperingen op de kamer wilt eten. Toen we gesetteld waren namen wij de bus een paar straten verderop naar het centrum. Een kaartje naar het centrum kost 1,50 (geen geld dus). Helaas zat de bus wel aardig vol en hadden wij geen idee waar wij eruit moesten. Ash stond voor de deur van de bus, want er was nauwelijks plek om te staan en had al snel woorden met een Italiaan. Die vond dat zij namelijk in de weg stond. Toen wij enigszins het idee hadden dat wij het centrum naderde zijn we eruit gestapt. Aangezien het inmiddels al 14:30 uur was lieten onze magen weten dat er nog wel wat gegeten moest worden. Toen het ook nog begon te regenen en onweren besloten wij sushi als lunch te gaan eten. Ja, ik hoor jullie al denken.

Waarom ga je in hemelsnaam sushi eten in Italië. Als je ons goed kent zijn wij echte sushi liefhebbers en nemen het er dan ook van. In het sushi restaurant was er een lopende band aan je tafel waar vanaf je jouw gewenste sushi kon pakken. (Hilarisch dus weer). Toen wij besteld hadden en inmiddels al sushi op tafel hadden staan liet de ober ons weten dat de keuken om 15:00 uur sluit, maar het restaurant was zelf wel 24 uur open. Inmiddels was het al 14:45 uur. Ash had een grandioos idee om als een malle sushi te gaan bestellen. Want we konden wel gewoon blijven zitten. Er kwam van alles op tafel en lis dr. ogen werden alsmaar groter, terwijl mijn ogen groter waren dan mijn maag. Toen wij de laatste sushi echt niet meer op konden. Kwam lis op het grandioze idee om de sushi in een servet naar buiten te smokkelen en daar weg te gooien. Aangezien wij niet wisten of je voor je resterende sushi moest betalen.

(Elke keer als de ober niet keek smokkelde lis een sushi in haar servet en frommelde het in haar tas)Toen wij afgerekend hadden en naar buiten liepen moesten we gieren van het lachen. ( dit was de eerste keer dat we sushi weggegooid hebben) Toen Bologna verkennen. Dit is allemaal te voet te belopen. We liepen door de smalle straatjes, bezochten pleinen en kerken. Wie weet komt het doordat het zonnetje niet zo lekker scheen, maar wij vonden de gebouwen in Bologna een donkere, duistere uitstraling hebben. We bezochten een bibliotheek waar een samenkomst van studenten plaatsvindt. Lis dacht gelezen te hebben dat hier een hoop te zien was. Nou voor de Italianen was er inderdaad van alles te zien. Twee blonde toeristen die zeiknat waren en onze natte sandalen geluid maakten voor tien. We vonden een wc en dachten hier wel even te kunnen plassen, toen een Italiaanse wc dame(bewaker) ons in het Italiaans kwam melden dat je een pasje moet hebben voor de Wc. (Een pasje?) maar toen ze onze blauwe ogen zag mochten we toch eventjes plassen. (Gelukkig)

Toen het anatomie museum bezocht. Dit was vroeger een snijzaal. Waarin echte menselijke lichamen werden ontleed. Voor Ash natuurlijk super interessant gezien haar werk. De studiezaal was een houten kamer en om de snijtafel heen waren banken waar studenten konden kijken.  Op het plafond stonden alle sterrenbeelden afgebeeld. Het was erg indrukwekkend. Toen wij de enorme bibliotheek bezochten met alle soorten anatomie boeken. Stond er een vrouw voor de deur die met een luide toon gilde Tickets, Tickets.

Ik had in mijn Italië boek gelezen dat de bevolking zo vriendelijk is en behulpzaam in Bologna, maar hier had ik nog weinig van gemerkt.

Met dit gure weer waren wij wel toe aan een kopje koffie. Wij gingen bij een leuk terrasje zitten en bestelden 2 cappuccino’s. Na dit lekker opgedronken te hebben moesten wij alleen nog maar de hoek om lopen om bij de Sint Petroniusbasiliek uit te komen. De entree van deze kerk is gratis, alleen bij bepaalde gedeeltes vragen ze om een kleine bijdrage. Het was een prachtige kerk, zoiets hebben wij allebei nog nooit gezien. Het leek alsof er aan beide zijden van de kerk allemaal aparte hokjes waren gemaakt met een altaar of een bepaalde muurschildering waardoor iedereen bij zijn eigen kapel kan bidden.

Een van de bekendste muurschilderingen in deze basiliek is die van Dante’s hel. Een erg lugubere afbeelding van de meerdere ringen van de hel. Er was verder niemand in dit deel van de kerk dus misschien leek het daarom nog wel onheilspellender dan het is. Nadat wij de kerk hadden verlaten zijn we nog even rond gaan wandelen in Bologna. Het is heerlijk rondlopen hier, het is gezellig druk maar niet zo toeristisch als we de afgelopen dagen hebben meegemaakt. Ook in Bologna wilden wij het ijs wel proeven. Ash ging voor een hoorntje met citroen en hazelnoot en Lis voor meloen en stracciatella. Het ijs is hier ook goedgekeurd!

Toen vonden wij het wel weer tijd om terug naar het hotel te gaan. Wij konden keurig onze bushalte weer terugvinden. Toen de bus aankwam vroegen wij nog even voor de zekerheid of de bus ook onze halte aandeed. De buschauffeur sprak niet zo goed Engels maar een van de passagiers wel en die kon ons vertellen dat we aan de andere kant van de weg moesten zijn, echter die halte zat een paar honderd meter verderop. Nadat zij dit in het Italiaans vertaalde tegen de chauffeur gebaarde hij dat hij ons wel even naar die halte kon brengen, zo gezegd zo gedaan. Toen wij op de goede halte aanbeland waren stapten we op de goede bus en reden terug naar het hotel.

Na de sushi van eerder vandaag besloten wij een salade te halen bij de supermarkt naast het hotel. Ook vonden wij dat we wel een wijntje verdiend hadden maar aangezien wij geen kurkentrekker op de hotelkamer hebben, zijn wij gegaan voor handige pakjes Vino Bianco! En omdat we op vakantie zijn hadden wij ook wel een toetje verdiend dus hebben we ook maar Tiramisu meegenomen, lekker hoor!

Nu de voetjes omhoog, zometeen lekker in bad en dan oogjes toe.

Tot morgen, dag 2 in Bologna!! Xx

1. Mascha:
    6 juli 2018
    Heerlijk verhaal weer!! Wat ik alleen wel mis zijn de bijbehorende foto’s.. Het eten, de kerken, de mensen, de ijsjes.. 😊😊
  2. Ashley:
    6 juli 2018
    Jaaa masch vinden wij ook, helaas trekt de WiFi dat niet om alle foto’s te uploaden! Ik zet alles op instagram dus daar kan je me wel volgen hihi..
  3. Klaas en Joke:
    6 juli 2018
    Lekker bezig meiden, sushi meenemen😂 In de volgende kerk maar ff op de knieën om vergeving vragen! Veel plezier verder! 👍💋
  4. Cathrien:
    6 juli 2018
    Weer een super verhaal! Mooie stad he, Bologna? Wij hebben daar vorig jaar ook genoten!
  5. Ria:
    6 juli 2018
    Hmmmm, dat heeft mama jullie niet geleerd, eten mee smokkelen 😂 maar ja, nood breekt wet 😉 Zo te lezen hebben jullie je weer prima vermaakt!
    Welterusten voor straks , sweet dreams....nagenieten van vandaag en fantaseren over morgen 👍🏼 Liefs X
  6. Lara Bakker:
    7 juli 2018
    Superleuk om op deze manier een beetje met jullie mee te kunnen roadtrippen!